SP Kampen demonstreert mee op het woonprotest

12 september 2021

SP Kampen demonstreert mee op het woonprotest

Foto: SP Kampen / Kampense SP'ers demonstreren voor aanpak van de wooncrisis

In Nederland heerst een ongekende wooncrisis. Huren rijzen de pan uit, nieuwbouw is voor veel mensen onbetaalbaar en woningen voor gewone Nederlanders worden door beleggers weggekaapt. Honderdduizenden mensen zitten zonder (geschikt) huis en het aantal daklozen is na tien jaar Rutte verdubbeld!

Het is een schande! Daarom was er op 12 september een landelijk woonprotest in Amsterdam. 15.000 mensen waren erbij en de SP Kampen ook! Want de wooncrisis raakt ons ook in Kampen. Kampenaren wachten gemiddeld 10 jaar op een sociale huurwoning en als je noodgedwongen particulier gaat huren, dan betaal je een nóg veel asocialere huurprijs. Die huur stijgt vervolgens elk jaar, terwijl de lonen al decennia stilstaan. Wil je kopen? Voor de meeste Kampenaren is het antwoord: pech gehad, not gonna happen.

Dit is niet per ongeluk. Dit is het gevolg van tientallen jaren rechts beleid dat ervoor gezorgd heeft dat onze volkshuisvesting een woning'markt' werd. Maar een markt heeft geen belang bij genoeg huizen voor gewone mensen, een markt wil maximaal winst maken over onze ruggen. Dat moet klaar zijn. Wij willen wonen!

Vind jij dit ook? Sluit je aan en word lid van de SP! Wil je actief worden voor de SP Kampen? Stuur dan een mailtje aan kampen@sp.nl